Om in onze eerder vijandige wereld te kunnen overleven en verder te ontwikkelen moet je vindingrijk en flexibel zijn. Hierbij gebruiken we drie belangrijke kenmerken van denken die ons helpen om een evenwicht te bereiken.
Het eerste kenmerk: Onderzoeken, bestuderen, analyseren, …
De mens is van nature uit nieuwsgierig en wil kunnen ontdekken en begrijpen wat het zichtbare en onzichtbare is waarin we leven. Hoe het werkt, het waarom, het waarvoor. Wat is het nut ervan? Dit is de wetenschapper of voorheen de alchemist. Zo proberen we alles te verklaren van onze leefwereld. Naast technologische onderzoeken geven we aan alles een omschrijving. Elk woord dat we in onze taal gebruiken hebben we een betekenis gegeven. Het zijn omschrijvingen van materiële en immateriële dingen zoals fysieke objecten, voorwerpen, situaties, gevoelens, ervaringen, condities,…
Tweede kenmerk: Uitproberen, creëren, testen, …
We gaan ons structureren en zorgen voor verbetering om het leven veiliger, praktischer, eenvoudiger te maken.
Wat we creëren moet worden beoordeeld, is het nuttig, is het resultaat te verbeteren, is het veilig,…
Ook hebben leefgemeenschappen continu nood aan controle op sociaal, economisch, antropologisch en veel andere vlakken om samen te leven. We maken leefregels.
Het derde kenmerk: Leren, wijzer worden, begrijpen, …
Soms ontdekken we dingen bij toeval. Soms ontstaat een idee bij één iemand en gaan anderen dit verder uitwerken. Het resultaat is niet altijd gewenst. We leren hieruit. We begrijpen zo onze leefwereld.
Deze drie belangrijke kenmerken van denken “ Zoeken, Proberen en Leren” liggen aan de basis van ons evolutionair proces. De mens in wording. Door deze evolutie worden we intelligenter en vergroot onze kennis.

